Είστε εδώ:
Αρχική > ΑΡΘΡΑ > Κώστας Χλωμούδης: Αλλαγές στη φορολόγηση του ναυτιλιακού εισοδήματος και της ναυτιλίας

Κώστας Χλωμούδης: Αλλαγές στη φορολόγηση του ναυτιλιακού εισοδήματος και της ναυτιλίας

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΧΛΩΜΟΥΔΗ

Μετά από τρία μνημόνια φαίνεται να οδηγείται σε συμφωνία το Ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφορικά με τις αλλαγές στη φορολόγηση του ναυτιλιακού εισοδήματος και της ναυτιλίας γενικότερα.
Από αυτή εδώ τη σελίδα και όχι μόνον, έχουμε εδώ και χρόνια εκφράσει την ανάγκη για εναρμόνιση της φορολογίας στα επί τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, με γνώμωνα από τη μια τη φορολογική δικαιοσύνη και από την άλλη την στήριξη της ελληνικής ναυτιλιακής επιχείρησης στον διεθνή ανταγωνισμό της…
Υποστηρίζαμε την ανάγκη για μια εθνική συμφωνία με καθαρούς όρους αλλά και συμβατή με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα.
Αντιμετωπίσαμε επιθέσεις και ερμηνείες προθέσεων μας, για τις “σκοπούς” μας από πολλούς που, με τα συνωμοσιολογικά τους εργαλεία, εκτιμούσαν ότι προέρχονται από κίνητρα μας για υποστήριξη (!) των διεθνών ανταγωνιστών της ελληνικής ναυτιλίας κλπ. κλπ. “ψεκασμένα”, πριν ακόμη βεβαίως προσδιοριστεί ο όρος περί “ψεκασμού” με τη σημερινή του έννοια… Και δεν ήταν μόνο οι “γενίτσαροι” του είδους… Το μεγάλο παράπονο είναι όσοι ενταγμένοι σε διάφορα payroll συμπεριφέρθηκαν ως βασιλικότεροι των βασιλέων… Ας είναι… Πρέπει να ζήσουμε στο χώρο της ναυτιλίας μαζί… εκείνοι με εμάς και εμείς με αυτούς… Αρκεί να αναγνωρίζουμε τα λάθη και να μην διεκδικούμε δικαίωση με όλες τις εξελίξεις και σε κάθε περίπτωση… Όπως στη τελευταία στην οποία και αναφέρομαι σε αυτό το σχόλιο.
Γράφαμε σε κάποιο σημείωμα μας πριν εννιά περίπου χρόνια:
«… Είναι καιρός να αναληφθεί το «ρίσκο» για μια νέα εθνική συμφωνία στα θέματα της ναυτιλίας. Ούτε κοινωνική «ενοχοποίηση» της επιχειρηματικότητας στη θαλάσσια οικονομία ούτε και ένοχη ή για την ακρίβεια μεθοδευμένη σιωπή, που επιβάλλεται εδώ και χρόνια (με πολλούς τρόπους), για τις ανορθολογικότητες στις σχέσεις του τομέα με το κράτος… Διαφορετικά και χωρίς τις ώριμες ρυθμίσεις και συνθέσεις, ούτε η Ελλάδα θα ωφεληθεί αλλά ούτε και οι επιχειρηματίες θα βγουν κερδισμένοι…»Διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις δεν είναι ουδέτερες, από συμφέροντα, επιλογές… Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης όπως η πλοιοκτησία είναι «αποδημητικά πουλιά» (λόγω προπέλας), έτσι και οι σύγχρονοι επιχειρηματίες (εξαγωγείς, βιομήχανοι κλπ) με την ίδια λογική κάνουν χρήση της δυνατότητας ελεύθερης διακίνησης του κεφαλαίου, το ίδιο και οι ικανοί νέοι επιστήμονες είναι «αποδημητικά πτηνά» και μάλιστα περιζήτητα και φεύγουν, το ίδιο και άλλοι και άλλοι… Ποιοι θα αναλάβουν το κόστος ύπαρξης και λειτουργίας αυτής της χώρας αν όχι αυτοί που ωφελήθηκαν από την ύπαρξη και λειτουργία της; Ιδιαιτέρως για την πλοιοκτησία με την (ιδιαίτερη στα διεθνή οικονομικά δρώμενα) συνταγματική κατοχύρωσή τους (άρθρο 107 του Συντάγματος) και τους σχετικούς νόμους του 1975 και 1978, για επενδύσεις κεφαλαίου εξωτερικού, ωφελήθηκε σε σχέση με επιχειρηματίες άλλων κλάδων και σε σχέση με την συμβολή τους στην εθνική οικονομία… “.
Φαίνεται πως η κυβέρνηση υποχρεώνεται, εντός του Ιουλίου, να καταθέσει στη Βουλή σχετικές τροποποιητικές διατάξεις επί του θέματος.
Στο κείμενο της έκθεσης συμμόρφωσης της Ελλάδας με τα προαπαιτούμενα για την τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, το οποίο συντάχθηκε από τους θεσμούς, προβλέπονται διάφορες παρεμβάσεις στο πεδίο της φορολόγησης της ναυτιλίας μεταξύ των οποίων:
· Θέσπιση φορολογίας για τα μερίσματα. Δεν έχει γίνει γνωστό το ύψος του συντελεστή με βάση τον οποίο θα υπολογίζεται ο νέος φόρος, ωστόσο φαίνεται λογικό να είναι στο ύψος μέχρι του 15% που είναι ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων που εισπράττουν φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας από τη συμμετοχή τους σε επιχειρήσεις.
· Προτείνεται νέος φόρος για τα κέρδη των ναυτιλιακών επιχειρήσεων τα οποία επαναπατρίζονται. Με βάση το σημερινό φορολογικό καθεστώς τα κέρδη από ναυτιλιακές επιχειρήσεις που αποκτούν σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας δεν φορολογούνται στην Ελλάδα. Επίσης, τα κέρδη αυτά απαλλάσσονται από την εισφορά αλληλεγγύης.
· Κλείσιμο όλων των παραθύρων στη φορολογική νομοθεσία που επιτρέπουν σε διάφορες, εκτός της πλοιοκτησίας, επιχειρήσεις να επωφελούνται από το προνομιακό καθεστώς που ισχύει για τη φορολόγηση της ναυτιλίακής επιχειρήσεως.
· Χρονική επέκταση της εθελοντικής εισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας. Ισχύει από το 2014 και εφαρμόζεται μέχρι και φέτος και πρόκειται να επεκταθεί με προτεινόμενη διάταξη τουλάχιστον για ένα έτος, ενώ είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να επεκταθεί μέχρι και το τέλος του 2022, δηλαδή μέχρι και το έτος που η Ελλάδα δεσμεύεται να εμφανίζει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Η εισφορά αυτή υπολογίζεται με βάση τη χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων.
Σήμερα είναι ώρα να αντιληφθούν πόσο χείριστη υπηρεσία προσέφεραν όλοι εκείνοι που, βαδίζοντας στο δρόμο του συγκυριακού οφέλους, ξόδεψαν “ηγεμονία” και διαπραγματευτικές δυνατότητες της χώρας και της ναυτιλίας στο διεθνή της ρόλο, ως πραγματικά ηγέτιδα δύναμη.
Ενδυνάμωσαν την επικράτησης της λογικής υποστήριξης χαρακωμάτων, απέναντι στις σύγχρονες εξελίξεις των θαλασσίων μεταφορών, στην εποχή των παγκοσμιοποιημένων αγορών και των ευρωπαϊκών κανόνων στη λειτουργία διεθνικών επιχειρήσεων.
Η ανάγκη για μια άλλη στρατηγική, υποστήριξης αυτού του τόσο σημαντικού τομέα για τη χώρα και την οικονομία, έχει πλέον γίνει κατανοητή από την ίδια την ηγεσία της πλοιοκτησίας, μιας και μετά από αυτές τις εξελίξεις είναι περισσότερο από ποτέ προφανής.

Top