Είστε εδώ:
Αρχική > ΛΙΜΑΝΙΑ > “Πράσινο φως” για παραχωρήσεις λιμένων, μαρινών και χερσαίων χώρων από τους Δήμους

“Πράσινο φως” για παραχωρήσεις λιμένων, μαρινών και χερσαίων χώρων από τους Δήμους

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Νομιμοποιούνται όλες οι αυθαιρεσίες στα δημοτικά λιμάνια

Κυοφορούνται θετικές εξελίξεις σχετικά με τα λιμάνια, τις μαρίνες, τα
αλιευτικά καταφύγια που ανήκουν στις αρμοδιότητες της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης. Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας κατάρτισε σχέδιο
νόμου, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση. Σύμφωνα με ασφαλείς
πληροφορίες, με τις προωθούμενες διατάξεις θα δίδεται η δυνατότητα
στους Δήμους να αξιοποιούν τα λιμάνια “με την διαδικασία των
υποπαραχωρήσεων συγκεκριμένων λιμενικών δραστηριοτήτων, σε
εξειδικευμένους ιδιώτες επενδυτές”. Σύντομα, οι δημοτικές αρχές θα
μπορούν να νομιμοποιούν όλες τις αυθαιρεσίες που υπάρχουν στα λιμάνια,
της μαρίνες και στα αλιευτικά καταφύγια, αλλά και να ιδιωτικοποιούν
χερσαίους χώρους, μαρίνες και άλλες υπηρεσίες σε ιδιώτες με
ανταλλάγματα ή και με συνέργιες.
Στόχος της κυβέρνησης, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Π. Κουρουμπλής, μετά
την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς
και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, πρώτη προτεραιότητα είναι η
διαμόρφωση πλαισίου ανάπτυξης των μικρότερων λιμένων της χώρας.
Ειδικότερα, στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται διατάξεις σύμφωνα με τις
οποίες γίνονται ρυθμίσεις με τις οποίες μειώνονται γραφειοκρατικά
ζητήματα, νομιμοποιούνται λιμενικές εγκαταστάσεις και απλοποιούνται οι
διαδικασίες για την εκτέλεση μικρών, αλλά απαραίτητων έργων, μέχρι
20.000 ευρώ.
Ο Π. Κουρουμπλής, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες
επεσήμανε ότι το σχέδιο νόμου δίνει λύσεις “στο κρίσιμο ζήτημα της
αδυναμίας σημαντικού αριθμού μικρών φορέων διαχείρισης λιμένων να
αποκτήσουν οικονομική, τεχνική επάρκεια και υποστήριξη, προκειμένου να
είναι σε θέση να υλοποιούν έργα αναγκαία για την αναβάθμισή τους”.
Υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται εδώ και μήνες σε εξέλιξη η συζήτηση για
την για την αναδιοργάνωση του Λιμενικού Συστήματος.
Η σημαντικότερη τομή του νέου σχεδίου νόμου είναι η απλούστευση της
διαδικασίας συμπλήρωσης των Master Plan. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι θα
πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αλλά
και να λαμάνει υπόψιν του τις ιδιαιτερότητες και το χωροταξικό σχέδιο
της χερσαίας ζώνης λιμένα. Βέβαια, οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες
ήδη διαμήνυσαν στην κυβέρνηση ότι αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες
στην κατάρτιση επενδυτικών σχεδίων, δεδομένου ότι έχουν να
αντιμετωπίσουν το καθόλου ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και την
αδυναμία διαμόρφωσης μιας επιτελικής ομάδας, λόγω έλλειψης
επιστημονικού προσωπικού και γενικότερα υπαλλήλων για να στηρίξουν
τέτοιες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες.
Μάλιστα, σε πρόσφατη σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας και η
οποία έλαβε μορφή σεμιναρίου για την κατάρτιση master plan συμμετείχαν
ενδιαφερόμενοι εκπρόσωποι από τα λιμάνια του Ναυπλίου, της Κω, του
Μεσολογγίου της Λέσβου, καθώς επίσης και εκπρόσωποι των Οργανισμών
Λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Νομού Ευβοίας, Πειραιώς, καθώς και
εκπρόσωποι των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων Αβδήρων, Ναυπλίου, Σπετσών,
Πάρου, Σκιάθου, Κεφαλονιάς – Ιθάκης, Λέσβου, Μεσολογγίου, Τήνου –
Άνδρου, Φθιώτιδας, Μυκόνου, Φωκίδας, Θήρας, Σητείας, Πάτμου, Αίγινας,
Σκοπέλου, Θάσου, Σύρου και Χίου.

Αξίζει να επισημανθεί ότι σε πρόσφατο συνέδριο που έγινε στη Νάξο, ο
γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών
Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης αναφέρθηκε στις ενέργειες της πολιτικής
ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την
αναβάθμιση του λιμενικού συστήματος της χώρας. Μάλιστα ο Χρ. Λαμπρίδης
υπογράμμισε την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει το Υπουργείο για την
αναδιοργάνωση του συστήματος Λιμενικής Διακυβέρνησης με την συγκρότηση
κοινής επιτροπής στην οποία συμμετέχουν στελέχη του Υπουργείου
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και του Υπουργείου
Εσωτερικών για το σκοπό αυτό.
Υποστήριξε δε ότι το σχέδιο νόμου που
έφερε στη Βουλή το υπουργείο Ναυτιλίας, έλαβε σοβαρά τα αποτελέσματα
των εργασιών της επιτροπής και της σχετικής διαβούλευσης που
ολοκληρώθηκε, καθώς επίσης και στις αρχές βάσει των οποίων θα
επιχειρηθεί η αναδιοργάνωση του λιμενικού συστήματος. Ειδικότερα,
τόνισε, ότι επιδιώκεται η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των Φορέων
Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Λιμένων (ΦΔΕΛ), η ύπαρξη ισχυρών ΦΔΕΛ με
δυνατότητες ευέλικτης διαδικασίας λειτουργίας και με τη συμμετοχή της
Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία θα έχει ενισχυμένο και αποφασιστικό
ρόλο.
Ο Χρ. Λαμπρίδης έδωσε την πληροφορία ότι το προς ψήφιση σχέδιο
νόμου, προωθούνται διατάξεις οι οποίες διευκολύνουν τη λειτουργία των
κρατικών και των δημοτικών Λιμενικών Ταμείων (ΛΤ- ΔΛΤ), επιλύοντας
χρόνια προβλήματα που αφορούν την παράνομη λειτουργία λιμενικών
εγκαταστάσεων, καθώς και τις παράνομες κατασκευές στις χερσαίες ζώνες
λιμένα, όπως τέντες, σκίαστρα και πέργκολες.
Επίσης, διέρρευσε ότι στο
σχέδιο νόμου, προβλέπεται η διαδικασία εκτέλεσης αναγκαίων τεχνικών
εργασιών συντήρησης και επισκευής λιμενικών εγκαταστάσεων προς
αποτροπή άμεσου κινδύνου. Ταυτόχρονα, μειώνεται η γραφειοκρατική
διαδικασία, αφού για έργα μικρής κλίμακας για την αποκατάσταση φθορών
και ζημιών σε υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις, δίνεται η
δυνατότητα στα Συμβούλια Διοίκησης των Λιμενικών Ταμείων και των
Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων να προβαίνουν σε εργασίες συντήρησης, με
μόνο μία απόφασή τους.
Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα που δίνεται
στους ΦΔΕΛ να προβαίνουν σε προσλήψεις προσωπικού με σύμβαση εργασίας
Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου για την εξάλειψη του φαινομένου της
μη είσπραξης των λιμενικών τελών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η
απώλεια σημαντικών εσόδων για τους Φορείς Διαχείρισης και
Εκμετάλλευσης Λιμένων.
Το σχέδιο νόμου, περιλαμβάνει και απόψεις για
τα λιμάνια, όπως έχουν εκφράσει οι άνθρωποι της κρουαζιέρας στη χώρα
μας και αντανακλά στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί στα πλαίσια των
εργασιών της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, δεδομένου
ότι για πρώτη φορά υπήρξε ουσιαστική καταγραφή των αναγκών των
λιμενικών εγκαταστάσεων της χώρας μας, αλλά και για πρώτη φορά τέθηκε
προτεραιότητα στην υλοποίηση των έργων.
Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η αύξηση
των ωφελειών από τον κλάδο της κρουαζιέρας για την οικονομία της χώρας
και για την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών, σε συνεργασία με όλους
τους εμπλεκόμενους φορείς στη βάση αμοιβαίου οφέλους.

Top