Είστε εδώ:
Αρχική > ΓΙΩΤΙΝΓΚ > Οι αλλαγές για τα σκάφη αναψυχής και τον θαλάσσιο τουρισμό

Οι αλλαγές για τα σκάφη αναψυχής και τον θαλάσσιο τουρισμό

«Πρωτόγνωρη πρωτοβουλία» χαρακτήρισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την Ημερίδα που οργάνωσε η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων στο πλωτό Μουσείο Hellas Liberty, με στόχο την αποσαφήνιση των διατάξεων του νόμου 4504/2017 για τα σκάφη αναψυχής και τον θαλάσσιο τουρισμό, ενόψει της έκδοσης των κανονιστικών διατάξεων για την εφαρμογή του. Στην Ημερίδα ήταν παρόντες ο Υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός, οι Γενικοί Γραμματείας του Υπουργείου, Διονύσης Χαράλαμπος Καλαματιανός και Χρήστος Λαμπρίδης, ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος ΛΣ Σταμάτης Ράπτης, οι δύο Υπαρχηγοί, Αντιναύαρχοι ΛΣ, Θεόδωρος Κλιάρης και Παναγιώτης Παρασκευάς, οι αρμόδιοι Κλαδάρχες και υπηρεσιακοί παράγοντες. Στην Ημερίδα ήταν καλεσμένοι όλοι οι αρμόδιοι φορείς που δραστηριοποιούνται στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού και των σκαφών αναψυχής.
Ανοίγοντας τις εργασίες της Ημερίδας ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε:
«Είναι μια πρωτόγνωρη πρωτοβουλία που στοχεύει στο να καταδειχθούν, με βάση την ψήφιση του νόμου ενδεχόμενα ζητήματα που χρήζουν διευκρινίσεων. Να σας πω ότι η εντολή που έχουμε δώσει στις υπηρεσίες και στους συνεργάτες μας είναι ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα πρέπει να κυρωθούν τα σχέδια υπουργικών αποφάσεων που εμπεριέχονται στο νόμο γιατί έχουμε δεσμευτεί και στο νόμο ότι αυτά θα υλοποιηθούν σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Μέχρι του τέλους Ιανουαρίου η εντολή είναι να ετοιμαστούν τα σχέδια των διαταγμάτων. Έτσι, μετά την τόσο εκτεταμένη διαβούλευση πριν από την ψήφιση του νόμου αυτού, του 4504/2017, σήμερα συζητάμε εκ νέου, ώστε όλοι οι συνεργάτες του Υπουργείου και οι υπηρεσιακοί παράγοντες να καταγράψουν τα ερωτήματα και τις απορίες, να δώσουν απαντήσεις διευκρινιστικές, ώστε να ετοιμαστεί το απαραίτητο υλικό που θα συμπεριληφθεί στις υπουργικές αποφάσεις και στα διατάγματα. Σας ευχαριστώ γιατί είστε σήμερα εδώ και αυτό δείχνει το δικό σας ενδιαφέρον στην κοινή προσπάθεια να αλλάξουμε σειρά πραγμάτων, για να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο την τουριστική βιομηχανία της χώρας.
Τονίζω πάλι, δεν έχει ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο στο παρελθόν, για έναν νόμο που έχει ψηφιστεί, δηλαδή νέα διαβούλευση εν όψει της έκδοσης των κανονιστικών πράξεων. Θα σας ακούσουμε με πολλή προσοχή, ώστε αν υπάρχουν σημεία που δεν έχουν διευκρινιστεί να ερμηνευτούν στις υπουργικές αποφάσεις. Δεν θέλουμε γκρίζες ζώνες στο νόμο αυτό.»
Ο Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης δήλωσε:
«Στόχος της Ημερίδας είναι να συζητήσουμε θέματα που προκύπτουν ή θα προκύψουν με το νέο νόμο, γιατί θέλουμε να τα αντιμετωπίσουμε. Θέλουμε ο νέος νόμος να είναι αποτελεσματικός και να βοηθήσει τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού και του YAHCTING. Να βοηθήσει και την εθνική οικονομία, γιατί θεωρούμε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός είναι από τους κλάδους που μπορούν να έχουν μια αναπτυξιακή πολιτική. Εδώ σήμερα κάνουμε μια συνάντηση εργασίας. Θέλουμε να σας ακούσουμε και να σημειώσουμε πιθανά σημεία που χρειάζονται αποσαφήνιση. Στο προσεχές διάστημα θα υπάρξει εγκύκλιος του υπουργείου που θα δίνει τις απαραίτητες διευκρινήσεις. Για να γίνει λοιπόν αυτή η εγκύκλιος, θα πρέπει να ακούσουμε εσάς τους ανθρώπους του κλάδου που καλείστε να εφαρμόσετε το νόμο και με βάση αυτό το εργαλείο θα πορευθείτε το επόμενο διάστημα. Επειδή ο κλάδος του YAHCTING αποτελείται από επαγγελματίες που έχουν διαφορετικό αντικείμενο δραστηριοποίησης σε πάρα πολλές περιπτώσεις (ημερόπλοια, μικρά σκάφη, μεγαλύτερα επαγγελματικά σκάφη, μαρίνες κλπ) θα πρέπει όλοι μαζί το επόμενο διάστημα σε συνεργασία με το Υπουργείο να έχουμε έναν κοινό στόχο και κοινό αποτέλεσμα που είναι η ανάπτυξη του κλάδου.»
Ν. 4504/29-11-2017 (Α 184) – ΑΡΘΡΟ 94
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥ Ν. 4256/2014

Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολίτικης & ΝαυτιλιακωνΕπενδυσεων
Διεύθυνση Ναυτιλιακών Επενδύσεων & Θαλασσίου Τουρισμού (ΔΙ.Ν.Ε.Θ.Α.Τ)

Η προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Η διασφάλιση των δημοσιών εσόδων.
Σαφής οριοθέτηση της επαγγελματικής δραστηριότητας.
Πάταξη φαινομένων παραοικονομίας.
Ενίσχυση υγιούς ανταγωνισμού.

Κανένα σκάφος αναψυχής δεν επιτρέπεται να εκναυλωθεί, χωρίς σε αυτό να επιβαίνουν πρόσωπα, που εγγυώνται την ασφαλή διακυβέρνησή του.
Τα προσόντα κυβερνητών έχουν ήδη καθοριστεί με την αριθ.3342/02/2004 ΥΑ όπως ισχύει.

Μέχρι 24 m δεν απαιτείται πλοίαρχος και πλήρωμα.
Σε πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 12 ατόμων απαιτείται πλοίαρχος & πλήρωμα.
Ο κυβερνήτης προσλαμβάνεται από τον εκναυλωτή.

Πλοιοκτήτης ή εφοπλιστής επαγγελματικού πλοίου αναψυχής επιτρέπεται κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των ελάχιστων προβλεπομένων ημερών ναύλωσης, να είναι και κυβερνήτης ή πλοίαρχος του πλοίου αναψυχής, εφόσον καταχωρίζεται µε την ανωτέρω ιδιότητα στην κατάσταση επιβαινόντων.

Υποχρεωτική αναγραφή κλινών.
Όταν το ναυλοσύμφωνο περιέχει διανυκτέρευση, οι κλίνες του πλοίου αντιστοιχούν στους επιβάτες.
ΠΓΕ πλοίων σημαίας, πλην της Ελληνικής, φέρουν συμμόρφωση προς τα αντίστοιχα Ελληνικά (υπό έκδοση ΥΑ).

διάρκεια ελάχιστης ναύλωσης 12 ώρες.
Ιδιωτικό σκάφος αναψυχής δεν εκναυλώνεται.
Απαγορεύεται η με οιονδήποτε τρόπο διαφήμιση προς εκναύλωση ιδιωτικού σκάφους αναψυχής.

Τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής, εφόσον είναι ναυλωμένα, πρέπει να είναι εφοδιασμένα µε αντίγραφο ναυλοσυμφώνου και µε ενημερωμένες καταστάσεις επιβαινόντων πριν από τον απόπλου τους από το λιμένα αφετηρίας.
Οποιαδήποτε αλλαγή καταγράφεται και ενημερώνεται η Λιμενική Αρχή.
Το αντίγραφο ναυλοσυμφώνου και οι ενημερωμένες καταστάσεις επιβαινόντων προσυπογράφονται από τον Πλοίαρχο ή τον Κυβερνήτη, ο οποίος βεβαιώνει την ημερομηνία και την ώρα προσυπογραφής.
Βρίσκονται πάντοτε στο πλοίο και επιδεικνύονται σε κάθε ζήτηση από τις αρμόδιες Αρχές.
Επιβίβαση –Αποβίβαση επιτρέπεται, εφόσον η κατάσταση επιβαινόντων είναι πλήρως ενημερωμένη.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις για την έκδοση µε ηλεκτρονικό τρόπο αδειών απόπλου και κατάπλου, την ηλεκτρονική έγκριση θέσης ελλιµενισµού και την ηλεκτρονική υποβολή τελών, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέµα.

ΤΕΛΟΣ ΠΛΟΙΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ & ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΩΝ

Άρθρο 85

Προσδιορίζονται τα σκάφη που είναι υπόχρεα στην καταβολή του Τ.Ε.Π.Α.Η.
(ανεξαρτήτως της σημαίας τους)

α) Ιδιωτικά Πλοία Αναψυχής
β)Επαγγελματικά Πλοία Αναψυχής
γ)Επαγγελματικά Τουριστικά Ημερόπλοια

Προσδιορίζονται τα πλοία που δεν είναι
υπόχρεα στην καταβολή του ΤΕ.Π.Α.Η. και
εξαιρούνται:

α)τα παροπλισμένα πλοία
β)τα κατασχεμένα πλοία
γ)τα υπό ακινησία πλοία
δ)τα «παραδοσιακά» πλοία

7 μ. έως 8 μ.: 16 €/μήνα
άνω των 8 μ. έως 10 μ.: 25 €/μήνα
άνω των 10 μ. έως 12 μ.: 33 €/μήνα
άνω των 12 μ.: 8 €/μήνα
(υπολογιζόμενο από το 1 μ.)

Ιδιωτικά πλοία αναψυχής.
παρέχεται έκπτωση 10% σε περίπτωση εφάπαξ προπληρωμής του ΤΕ.Π.Α.Η. για ένα έτος

Ιδιωτικά Πλοία Αναψυχής άνω των 12 m.
Επιπλέον έκπτωση 20% εφόσον εισέρχονται και παραμένουν σε ελληνικούς λιμένες

Για τα Επαγγελματικά Πλοία Αναψυχής και για τα Επαγγελματικά Τουριστικά Ημερόπλοια

έκπτωση 10% σε περίπτωση εφάπαξ προπληρωμής του ΤΕ.Π.Α.Η. για ένα έτος.
επιπλέον έκπτωση 25% εφόσον είναι αποκλειστικής επαγγελματικής χρήσης και άνω των 12 m.
περαιτέρω έκπτωση 20% εφόσον εισέρχονται και παραμένουν σε ελληνικούς λιμένες και είναι άνω των 12 m.

Στην περίπτωση μη καταβολής του ΤΕ.Π.Α.Η. επιβάλλεται απαγόρευση άδειας απόπλου και πρόστιμο διπλάσιο του αντίστοιχου τέλους.

απλούστευση της διαδικασίας δραστηριοποίησής τους
έγκρισης διενέργειας ταξιδιών απαιτείται μόνο στην περίπτωση επιβίβασης επιβατών από ενδιάμεσους λιμένες
δυνατότητα διενέργειας θαλάσσιου ταξιδιού μονής διαδρομής, εφόσον δεν παραβλάπτεται η λειτουργία των δρομολογιακών γραμμών

Έλεγχοι Λιμενικών Αρχών:
42 περιπτώσεις παράνομων ναυλώσεων:
5 πλοία υπό ελληνική σημαία
24 πλοία υπό σημαία άλλου κ – μ της Ε.Ε.
13 πλοία υπό σημαία κράτους εκτός Ε.Ε.

Έσοδα από επιβληθέντα χρηματικά πρόστιμα περίπου 1 εκ. ευρώ

Το Υ.ΝΑ.Ν.Π. δεν στοχεύει στην επιβολή προστίμων αλλά στην προσέλκυση και ένταξη αυτών των πλοίων στις διατάξεις του ν. 4256/2014, στην έκδοση επαγγελματικών αδειών και στην καλύτερη περίπτωση, στην Ελληνική σημαία απολαμβάνοντας τα οφέλη από τις υφιστάμενες απαλλαγές και εκπτώσεις.

Απαγόρευση απόπλου η οποία δύναται να αρθεί μόνο με την πληρωμή του προστίμου ή μόνο με την κατάθεση εγγυητικής επιστολής.
Επαγγελματική δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής που έχουν χαρακτηριστεί επαγγελματικά σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας επιτρέπεται όταν ο τόπος επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών βρίσκεται στην αλλοδαπή.

Top