Είστε εδώ:
Αρχική > ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ > Με 13 στόχους το ναυτιλιακό αφήγημα της κυβέρνησης

Με 13 στόχους το ναυτιλιακό αφήγημα της κυβέρνησης

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Το ναυτιλιακό αφήγημα περιλαμβάνει
13 στόχους για την ανάπτυξη της ναυτιλίας
Μέχρι το φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί το ναυτιλιακό αφήγημα που καταρτίζει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, που περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε δεκατρείς τομείς της ναυτιλίας. Η πληροφόρηση που ήρθε από τον ίδιο τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή αναφέρει ότι το αφήγημα αφορά στη νησιωτική πολιτική, στη λιμενική βιομηχανία, στην κρουαζιέρα, στα τουριστικά σκάφη αναψυχής, στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, στη ναυτική εκπαίδευση, στην απορρόφηση της ανεργίας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας πάνω στα πλοία. Με άλλα λόγια τα μέτρα που σχεδιάζει το υπουργείο Ναυτιλίας συμπεριλαμβάνει το σύνολο των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων και πρώτιστο μέλημα του είναι η υπεράσπιση και διατήρηση του θεσμικού πλαισίου μέσα στο οποίο παραδοσιακά κινείται η ποντοπόρος ναυτιλία.
Ο υπουργός κ. Π. Κουρουμπλής προανήγγειλε ανοιχτή διαβούλευση, τόσο με τους εμπλεκόμενους φορείς του χώρου, όσο και με τα πολιτικά κόμματα για τη συνδιαμόρφωση των μέτρων που θα υποβοηθήσουν στην προώθηση του εθνικού ζητήματος που λέγεται ελληνική ναυτιλία. Μάλιστα, τόνισε επεξηγηματικά ότι “θα τολμήσουμε να το θέσουμε υπόψη και της αντιπολίτευσης και αν μπορούμε και είμαστε ώριμοι όλοι μαζί να κάνουμε μια εθνική πολιτική για τη ναυτιλία, η οποία είναι μια βιομηχανία, χωρίς επενδύσεις του κράτους”. Αποκάλυψε δε τις πιέσεις που ασκεί προς στους εφοπλιστές,ότι “πρέπει να φέρουν έναν μεγαλύτερο αριθμό πλοίων στην Ελληνική Σημαία”.
Η ενίσχυση της ελληνικής σημαίας αποτυπώνεται ήδη στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας η οποία ανακοίνωσε τις εγγραφές και διαγραφές πλοίων από τον Απρίλιο του 2016 έως τον Απρίλιο του 2017. Σύμφωνα με τα στοιχεία ο υπό ελληνική σημαία στόλος διαμορφώθηκε στα 1.851 πλοία συνολικής χωρητικότητας 44.824.840 κόρων και ήταν αυξημένος κατά 4 πλοία. Αλλά αυξημένος είναι και ως προς την χωρητικότητα. Τον Απρίλιο του 2017 ο ελληνικός στόλος διέθετε 440 φορτηγά, 526 δεξαμενόπλοια, 636 επιβατηγά πλοία και 249 διάφορα κατηγοριών πλοία. Στο ανασκοπούμενο 12μηνο τα φορτηγά πλοία μειώθηκαν κατά 34 πλοία, ενώ αυξήθηκαν τα δεξαμενόπλοια κατά 20, τα επιβατά κατά 20 και τα λοιπά κατά 8. Η χωρητικότητα του ελληνικού στόλου τον Απρίλιο του 2016 ήταν 44.592.672 κόρων. Η εξέλιξη αυτή είναι ενθαρρυντική για το μέλλον του υπό ελληνική σημαία στόλου, ωστόσο το φαινόμενο της απομάκρυνσης από το ελληνικό νηολόγιο των φορτηγών πλοίων συνεχίζεται. Βέβαια, το γεγονός αυτό οφείλεται στην κρίση στην αγορά ξηρού φορτίου και στην αναδιάρθρωση των στόλων των εταιριών.
Η τάση των “Γκρίκς” να αγοράζουν τάνκερ σε αυτή τη φάση προκύπτει και από το γεγονός ότι ανεξάρτητα από τη σημαία τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια αντιπροσωπεύουν το 25,2% του παγκόσμιου στόλου των τάνκερ, που σημαίνει ότι ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές. Αλλά και το εθνικό νηολόγιο κατέχει σημαντικό ποσοστό στον παγκόσμιο στόλο δεδομένου ότι τα υπό ελληνική σημαία πλοία αποτελούν το 8,8% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων σε αριθμό πλοίων, το 8,8% σε χωρητικότητα gross tonnage και το 9,2% σε χωρητικότητα DWT.
Εκτός όμως απο την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία ο κ. Π. Κουρουμπλής έχει έρθει σε επαφές με τους εφοπλιστές να αυξήσουν την έκτακτη εθελοντική εισφορά και για το επόμενο οικονομικό έτος. Μάλιστα, οι Έλληνες εφοπλιστές, μέλη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών πραγματοποιούν γενική συνέλευση την προσεχή Δευτέρα 26 Ιουνίου προκειμένου να ενημερωθούν σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα της ανεπίσημης διερεύνησης του ελληνικού θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να αποφασίσουν “για την επέκταση για ένα μόνο έτος, ήτοι το 2018, υπό τις απαιτούμενες διαδικασίες, της Οικειοθελούς Παροχής της Ναυτιλιακής Κοινότητας προς το Ελληνικό Δημόσιο’”. Οι εφοπλιστές είχαν συμφωνήσει να εισφέρουν εθελοντικά συνολικά 400 εκατ. ευρώ μέχρι και το 2017, ωστόσο από την κυβέρνηση τους ζητήθηκε να συνεχίσουν την έκτακτη εθελοντική εισφορά και για το επόμενο έτος, πράγμα που όπως φημολογείται θα αποδεχθούν.
Ο τομέας της ναυτικής εκπαίδευσης και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα είναι ένας από τους δεκατρείς στόχους του υπουργείου Ναυτιλίας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η προγραμματική σύμβαση που υπέγραψε το ΥΕΝ με τους εφοπλιστές για την επισκευή και εκσυγχρονισμό των κτιρίων ισάριθμων σχολών. Το μεγάλο ζητούμενο είναι πάντως η κάμψη των αντιρρήσεων ορισμένων ναυτικών σωματείων για την ναυτολόγηση ανειδίκευτων κατωτέρων πληρωμάτων σε πλοία με ελληνική σημαία με μισθό που δεν θα υπερβαίνει τα 1.700 ευρώ. Τα ναυτικά σωματεία που αρνούνται επικαλούνται ότι με αυτό τον τρόπο θα καταργηθούν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Όμως, στα ποντοπόρα πλοία εργάζονται πλέον ελάχιστος αριθμός κατωτέρων πληρωμάτων. Στόχος είναι η απορρόφηση σταδιακά και 10.000 Ελλήνων ναυτικών σε θέσεις κατωτέρων πληρωμάτων και αντικατάσταση των αλλοδαπών από τα πλοία. Αυτό βέβαια προυποθέτει και μια ταχύρρυθμη εκπαίδευση που ίσως θα παρέχεται από ιδιωτική σχολή Μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
Στον τομέα των λιμένων μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης θα αρχίσει η προετοιμασία για την πώληση τμημάτων ή και ολόκληρων των υπόλοιπων δέκα Οργανισμών Λιμένων. Για τα λιμάνια θα προωθηθεί και τροπολογία στη Βουλή προκειμένου να νομιμοποιηθούν στο σύνολο τους οι λιμενικές εγκαταστάσεις της χώρας που στην πλειοψηφία τους είναι αυθαίρετες.
Στη Ναυπηγοεπισκευή υπάρχει κινητικότητα και σε συνεννόηση με τους Κινέζους θα δρομολογηθούν λύσεις για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου, ώστε να δημιουργηθεί μία ενιαία πλατφόρμα διαχείρισης για όλες τις επισκευαστικές προβλήτες και δεξαμενές. Το σενάριο αυτό έχει προβλήματα ωστόσο εκφράζονται αισιόδοξες απόψεις για την τελική θετική εξέλιξη του θέματος.
Στον τομέα της κρουαζιέρας οι παρεμβάσεις προς τις εταιρίες κρουαζιέρας έχουν ξεκινήσει και ο διάλογος περιλαμβάνει και την παραχώρηση σταθμών υποδοχής για την ανάπτυξη του home porting, ενώ δεν αποκλείονται και συμπράξεις με ορισμένους νησιωτικούς φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Τέλος, οι προσπάθειες για την προστασία των τουριστικών επαγγελματικών θαλαμηγών με ελληνική σημαία έχουν φέρει αποτέλεσμα και αυτό φαίνεται από τις αλλεπάλληλες ακινητοποιήσεις ξένων σκαφών για παράνομες ναυλώσεις. Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ κ. Αντώνης Στελλιάτος φαίνεται ότι με την επιμονή του έχει πείσει τον υπουργό κ. Π. Κουρουμπλή ότι για να υπάρχει ελληνική σημαία σε όλο το Αιγαίο ο μόνος τρόπος που υπάρχει είναι να μην καταργηθεί το καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής.

Top