Είστε εδώ:
Αρχική > ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ > Το ρεκόρ διαλύσεων πλοίων έφερε αυξήσεις στους ναύλους

Το ρεκόρ διαλύσεων πλοίων έφερε αυξήσεις στους ναύλους

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Αισιοδοξία για παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη μέχρι το 2020

Θετικά είναι τα μηνύματα για την παγκόσμια οικονομία από τις
συζητήσεις που έγιναν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Maritime Cyprus 2017
αφού όλοι οι ναυτιλιακοί παράγοντες εξέφρασαν την βεβαιότητα η
ανάπτυξη θα συνεχιστεί μέχρι και το 2020. Το συνέδριο οργανώθηκε
εφέτος για δέκατη πέμπτη συνεχή χρονιά από το 1989. Παράλληλα με το
φόρουμ, διεξήχθη και η «Έκθεση Ναυτιλιακών Υπηρεσιών» (“Maritime
Services Exhibition”).
Το αισιόδοξο σενάριο για την ναυτιλία στηρίζεται στο γεγονός ότι
παρατηρείται σημαντική αύξηση στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς
χύδην φορτίων, αλλά και σε μια μικρή αύξηση στα ναύλα των πλοίων
μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτό οφείλεται κυρίως ότι κατά το
προηγούμενο έτος καταγράφηκε ρεκόρ διάλυσης πλοίων, ενώ για την
επόμενη χρονιά αναμένεται να καταγραφεί η χαμηλότερη παραλαβή
καινούργιων πλοίων.
Ειπώθηκε δε ότι η προσφορά και ζήτηση των πλοίων μεταφοράς φορτίων
χύδην φαίνεται ικανοποιητική και τονίσθηκε ότι οι “πλοιοκτήτες δεν
πρέπει να αποθαρρύνονται από το να παραγγέλλουν καινούρια πλοία αλλά
πρέπει να το πράττουν με σύνεση”. Αναλύθηκαν επίσης οι παράμετροι της
χρηματοδότησης πλοίων και σημειώθηκε πως η χρηματοδότηση της ναυτιλίας
στηρίζεται στην καλή φήμη των δανειοληπτών.Η απροθυμία των Ευρωπαϊκών
και Αμερικανικών τραπεζών να χρηματοδοτούν την ναυτιλία έχει
δημιουργήσει ένα κενό το οποίο έχει καταληφθεί από τις κινεζικές
τράπεζες. Παρόλα αυτά οι τράπεζες έχουν αρχίσει να διαθέτουν κεφάλαια
για την ναυτιλία. Η επιρροή της Κινεζικής οικονομίας στην κερδοφορία
της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι εξόχως καταλυτική, συμφώνησαν όλοι
οι ομιλητές, ενώ ανέφεραν πως η οικονομία της Ινδίας επίσης
αναπτύσσεται ραγδαία και θα ενισχύσει την αύξηση της ζήτησης για
μεταφορικές χωρητικότητες.
Επίσης τονίστηκε ότι “τη στιγμή που θα είναι διαθέσιμα καλύτερα ναύλα
τότε θα υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση πλοίων” και υπογραμμίστηκε η
σημασία της καινοτομίας και η ύπαρξη υπηρεσιών που να εστιάζονται στην
ποιότητα.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εκφράστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις
σχετικά με τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η εμπορική ναυτιλία στο
μέλλον.Τονίστηκε η σημασία της εντατικοποίησης της συνεργασίας μεταξύ
όλων των παραγόντων του ναυτιλιακού τομέα, η εξασφάλιση ισότιμων όρων
ανταγωνισμού και η προετοιμασία της ναυτιλίας για τις προκλήσεις του
μέλλοντος. Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι δεν βλέπουν να υπάρχει θέμα
αντιπαράθεσης μεταξύ Ρυθμιστών και Βιομηχανίας.Αντίθετα,υπάρχει μια
διαχρονική και επιτυχής συνεργασία μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και
της βιομηχανίας που εργάζονται με σκοπό να επιτύχουν κοινούς στόχους.
Στόχοι οι οποίοι, εάν επιτευχθούν, θα έχουν ευεργετικό και θετικό
αποτέλεσμα όχι μόνο για την ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και πέραν
αυτής. Μια από τις κύριες προκλήσεις που αναφέρθηκαν είναι η μείωση
των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον ναυτιλιακό τομέα. Ιδιαίτερη
αναφορά έγινε στις αξιόλογες προσπάθειες που καταβάλλουν από κοινού οι
ρυθμιστές και η ναυτιλιακή βιομηχανία για τη μείωση των εκπομπών
διοξειδίου του άνθρακα. Εκφράστηκαν απόψεις σχετικά με τις συζητήσεις
που διεξάγονται στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International
Maritime Organization-ΙΜΟ) για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας
στρατηγικής που θα καθορίσει το ποσοστό κατά το οποίο οι συνολικές
εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του τομέα της ναυτιλίας θα πρέπει να
μειωθούν. Αναφέρθηκε πως, ενόψει του ότι η ναυτιλία είναι παγκόσμιο
θέμα, ο ΙΜΟ παραμένει το πλέον κατάλληλο φόρουμ. Αναφέρθηκε επίσης η
ανάγκη δημιουργίας εναλλακτικών καυσίμων και νέων συστημάτων πρόωσης
προκειμένου να προκύψει ένα μέλλον με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου
του άνθρακα. Έγινε επίσης αναφορά στην πρόκληση της ψηφιοποίησης.
Σημειώθηκε ότι η αυτοματοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ήδη
πραγματικότητα και θα επιταχυνθεί κατά τα επόμενα έτημε αποτέλεσμα να
μειωθούν τα ατυχήματα πλοήγησης και να καταστεί η διαχείριση των
πλοίων αποτελεσματικότερη. Επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να υπάρξει
έγκαιρος προγραμματισμός για να αντιμετωπιστεί η πρόκληση της
ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
Η συζήτηση εστιάστηκε στο κατά πόσον οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων
έχουν να αντιμετωπίσουν ένα απειλούμενο μέλλον. Οι ομιλητές ανέλυσαν
το γεγονός ότι παρόλο που η ζήτηση για πετρέλαιο αλλάζει εξαιτίας της
στροφής στις ανανεώσιμες πηγές καθαρής ενέργειας, η ανάγκη για
μεταφορά πετρελαίου και των παραγώγων του με δεξαμενόπλοια δεν θα
εξαλειφθεί γιατί ηε ξάλειψη αυτής της ανάγκης δεν είναι καθόλου
ρεαλιστική, τουλάχιστον για τα επόμενα 25 χρόνια – όση και η διάρκεια
ζωής των πλοίων που κατασκευάζονται σήμερα. Αναφέρθηκε ότι, είναι
αδύνατο ο κόσμος να μην χρειάζεται πλέον το αργό πετρέλαιο και τα
καθαρά προϊόντα ή ότι το πετρέλαιο θα μπορεί να μεταφερθεί από την
πηγή στην κατανάλωση χωρίς τη χρήση δεξαμενοπλοίων. Η Δύση μπορεί να
επιδιώκει με περισσότερη θέρμη την μετατόπιση προς τις ανανεώσιμες
πηγές ενέργειας αλλά η ζήτηση για πετρέλαιο θα συνεχίσει να αυξάνεται
στην Ασία, Αφρική και σε άλλες αναπτυσσόμενες οικονομίες. Ιδιαίτερη
έμφαση έχει δοθεί στην σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος όπως
επίσης όμως και η ανάγκη ικανοποίησης των βασικών οικονομικών αναγκών
των αναπτυσσόμενων οικονομιών. Οι ομιλητές κατέληξαν στο ότι οι
ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων μπορείνα είναι ευάλωτοι αλλά σίγουρα δεν
συνιστούν απειλούμενο είδος.Σημειώθηκε επίσης ότι αναμένεται μια
βελτίωση στην αγορά. Η διατήρηση ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και
ζήτησης είναι σημαντική για τη διασφάλιση ενός λαμπρού μέλλοντος για
τους ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων.
Στο θέμα της καινοτομίας στο σχεδιασμό πλοίων, αναφέρθηκε πως τα
νεότερου σχεδιασμού πλοία έχουν επιπρόσθετο και σύγχρονο εξοπλισμό που
καθιστά τα πλοία πιο αποδοτικά. Αυτός ο εξοπλισμός θα οδηγήσει στη
μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην
προετοιμασία και στην εκπαίδευση των υπαλλήλων και των πληρωμάτων
αναφορικά με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Τα αυτόνομα πλοία γίνονται
σταδιακά πραγματικότητα αλλά δεν θα πρέπει να αναμένουμε να δούμε
σύντομα μη επανδρωμένα πλοία εφόσον οι ναυτικοί δεν μπορούν να
αντικατασταθούν από ευάλωτα ψηφιακά συστήματα. Στο θέμα της ασφάλειας
στον κυβερνοχώρο, τονίστηκε ότι οι ψηφιακοί κίνδυνοι είναι εδώ για να
μείνουν τόσο για τις εταιρείες όσο και για τα πλοία, αλλά η διαχείριση
του ψηφιακού κινδύνου είναι πιθανή και κατορθωτή. Συνεπώς, αναφέρθηκε
πως η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να πάρει μέτρα προστασίας από αυτό
τον κίνδυνο.
Τον ρόλο της ναυτιλίας στην οικονομία της Κύπρου ανέλυσε στο συνέδριο
ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος
επεσήμανε ότι “η ναυτιλία είναι ο μοναδικός τομέας στην Κύπρο του
οποίου το μέγεθος υπερβαίνει τομέγεθος της Κύπρου ως Κράτος” και ότι
“η κυπριακή ναυτιλία κατέχει εξέχουσα θέση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό
χάρτη”. “Η Κύπρος, τόνισε ο κ. Ν. Αναστασιάδης, έχει καθιερωθεί ως μια
καταξιωμένη σημαία και ως βάση διεθνών ναυτιλιακών εργασιών,
παρέχοντας ταυτόχρονα ένα ευνοϊκό καθεστώς για ξένες επενδύσεις” και
πρόσθεσε: “Η Κύπρος είναι μια από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες
οικονομίες στην Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση
στις άμεσες ξένες επενδύσεις. Ο ναυτιλιακός τομέας έχει συνεισφέρει
καταλυτικά στην ανάκαμψη της οικονομίας. Συνεπώς η ναυτιλία και η
περαιτέρω ανάπτυξη της είναι μια από τις κύριες προτεραιότητες της
Κυπριακής Κυβέρνησης”. Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας αναφέρθηκε
στην ανάγκη εστίασης στο μέλλον του κυπριακού ναυτιλιακού τομέα με
σκοπό να διασφαλιστεί η σταθερή και ουσιαστική ανάπτυξή του και
ανακοίνωσε την υλοποίηση της δέσμευσης της Κυπριακής Κυβέρνησης για
την ίδρυση ανεξάρτητου Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Η λειτουργία του νέου
Υφυπουργείου θα ξεκινήσει την 1η Μαρτίου 2018.

Top