Είστε εδώ:
Αρχική > Σ.Ν.ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ > Το στοίχημα των 14 δις στα καρνάγια…

Το στοίχημα των 14 δις στα καρνάγια…

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ:  Η ενοποίηση των τριών Ναυπηγείων και ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας
για τον εφοδιασμό των πλοίων είναι δύο σενάρια που εξετάζει η
κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει το ναυτιλιακό συνάλλαγμα και να
δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας σε ένα χώρο που παραδοσιακά φέρνει
στη χώρα μας πολύτιμο συνάλλαγμα. Ο σχεδιασμός που υπάρχει για τη
“ανάσταση” των Ναυπηγείων και της ναυπηγοεπισκευής περιλαμβάνει
τέσσερα στάδια: Στο πρώτο στάδιο θα δημιουργηθεί ένα στρατιωτικό
ναυπηγείο όπου θα επισκευάζει και θα κατασκευάζει σκάφη του Πολεμικού
Ναυτικού. Στο δεύτερο στάδιο θα ενοποιηθούν τα εμπορικά τμήματα των
τριών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Νεωρίου και Ελευσίνας. Στο τρίτο στάδιο
είναι η αξιοποίηση των προβλητών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς από
την κινεζική εταιρεία Cosco όπου θα εκκενωθεί ο χώρος του Περάματος
από τα συνεργεία ώστε να διευκολύνει την προσωρινή παραχώρηση του σε
εταιρείες για επισκευές και ελλιμενισμό συντήρησης και επιθεωρήσεων.
Στο τέταρτο στάδιο είναι η αναμόρφωση και απλούστευση της νομοθεσίας
για την προώθηση των εφοδίων σε διερχόμενα πλοία. Έτσι, εκτιμάται ότι
θα επιστρέψουν 14 δις ευρώ απο το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που έχει χαθεί
από το 2009 έτος που ξεκίνησε η κρίση και τα μνημόνια.
Όπως έχει αποκαλύψει ο υφυπουργός Στέργιος Πιτσιόρλας το σχέδιο “στο
Ναυπηγείο θα εισέλθει ειδικός διαχειριστής, ένας από τους μεγαλύτερους
ελεγκτικούς ομίλους στον κόσμο, ο οποίος θα αναλάβει, όπως έχει
καταρχήν συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να βγάλει σε
πλειστηριασμό ορισμένα από τα περιουσιακά του στοιχεία”.
Ωστόσο, η εταιρεία που διαχειρίζεται το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά με
επιστολή τους εργαζόμενους, υποστηρίζει ότι με το σχέδιο της
κυβέρνησης «αντιμετωπίζει την απόλυτη καταστροφή, τον τεμαχισμό και
πλειστηριασμό των εγκαταστάσεων και των περιουσιακών στοιχείων της,
την απώλεια των θέσεων εργασίας και τη μετατροπή της σε κέλυφος κενό
περιεχομένου». Επίσης, ταυτόχρονα υπόσχεται στους εργαζόμενους
χρήματα έναντι των οφειλών της από την αποζημίωση που αναμένει από το
διεθνές διαιτητικό δικαστήριο. Η εταιρεία κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα
στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) και ζητεί να απαγορευθεί στην
κυβέρνηση να προχωρήσει στον τεμαχισμό της εταιρείας, τουλάχιστον
μέχρι να εκδοθεί η απόφαση για το claim που έχει καταθέσει η πλευρά
των ναυπηγείων κατά του ελληνικού Δημοσίου.

Η “Τρίαινα”

Τέσσερις όρους θέτουν οι εργαζόμενοι και το συνδικαλιστικό τους
σωματείο “Η Τρίαινα” προκειμένου να διασφαλιστεί η θέση των
εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Στο αίτημα του υπουργού Στ.
Πιτσιόρλα να συμμετέχουν “στην ομάδα πιστωτών που θα καταθέσει την
αίτηση προς το Μονομελές Πρωτοδικείο για διορισμό ειδικού
διαχειριστή”.

Ο πρώτος όρος είναι η συνέχιση λειτουργίας των Ναυπηγείων σε πλήρη
δραστηρικότητα και όχι ένα ναυπηγείο τεχαχισμένο.
Ο δεύτερος είναι η κατοχύρωση όλων των θέσεων εργασίας. Οι εργαζόμενοι
επισημαίνουν ότι με τον δικό τους αγώνα, όταν η διοίκηση της εταιρείας
εγκατέλειψε το ναυπηγείο στη τύχη του από τον Απρίλιο του 2012 και
τονίζουν ότι επί δύο και περισσότερα χρόνια, μόνοι τους οι εργαζόμενοι
με την συνεχή παρουσία τους αποτρέψανε την καταστροφή των
εγκαταστάσεων και των υποδομών και κυρίως διατήρησαν τα υπό κατασκευή
τότε υποβρύχια σε ικανοποιητικό επίπεδο συντήρησης.
Ο τρίτος όρος είναι η πληρωμή των οφειλομένων αποδοχών. Οι εργαζόμενοι
τονίζουν ότι όπως γνωρίζουν όλοι οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες,
η εταιρεία οφείλει τις αποδοχές των εργαζομένων από τον Απρίλιο του
2012 μέχρι σήμερα. Μάλιστα για όλο το διάστημα από τον Απρίλιο του
2012 μέχρι 31-12-2015 οι αποδοχές αυτές έχουν κριθεί δικαστικά ότι
πρέπει να μας καταβληθούν, ενώ για τις αποδοχές μας του 2016 η σχετική
αγωγή μας δικάζεται στις 2 Μαΐου. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν επίσης
ότι τις αποδοχές αυτές “που η εταιρεία τις στέρησε από εμάς και τις
οικογένειές μας, δεν τις χαρίζουμε σε κανέναν «επενδυτή». Η όποια λύση
επιλεγεί για την πορεία των Ναυπηγείων από δω και πέρα, πρέπει να
έχει ως προϋπόθεση την εξόφληση όλων των οφειλομένων αποδοχών και
αποζημιώσεων. «Επενδυτές» με τα χρήματα τα δικά μας δεν πρόκειται να
αποδεχθούμε”, τονίζουν χαρακατηριστικά οι εργαζόμενοι.
Ο τέταρτος όρος είναι η ασφαλιστική τακτοποίηση των εργαζομένων για το
διάστημα των δέκα οκτώ μηνών που η εταιρεία μας είχε επιβάλει σύστημα
εκ περιτροπής εργασίας μιας ημέρας την εβδομάδα και για το οποίο
διάστημα έχουν εκδοθεί δικαστικές αποφάσεις που μας επιδικάζουν το
σύνολο των αποδοχών μας.

Τρία “αγκάθια” για τον εφοδιασμό των πλοίων ζητούν άμεση λύση

Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τον εφοδιασμό πλοίων και με την
κατασκευή εξαρτημάτων απαραίτητων για την λειτουργία των πλοίων συχνά
επαναλαμβάνουν τα αιτήματα τους προς την Πολιτεία ώστε να αρθούν όλες
εκείνες οι αγκυλώσεις που ουσιαστικά καθιστούν απαγορευτική την πώληση
των ελληνικών μηχανημάτων και εργαλείων. Μάλιστα ο πρόεδρος του ΕΒΕ
Πειραιά Βασίλης Κορκίδης υπογραμμίζει ότι ο “εφοδιασμός πλοίων γραμμών
εξωτερικού είναι μία σημαντική εξωστρεφής οικονομική δραστηριότητα, η
οποία έχει τα ίδια αποτελέσματα με την εξαγωγή και μάλιστα με
μικρότερο κόστος, αφού τα πλοία αναζητούν τα αναγκαία εφόδια στα
ελληνικά λιμάνια, χωρίς να είναι ανάγκη να γίνει έρευνα αγοράς” και
υποστηρίζει ότι “βασικός παράγοντας για τον εφοδιασμό πλοίων γραμμών
εξωτερικού είναι η απαλλαγή των εφοδίων από τις δασμολογικές και
φορολογικές επιβαρύνσεις, καθόσον σε αντίθετη περίπτωση οι
διαχειριστές των πλοίων στρέφονται σε άλλες αγορές όπου βρίσκουν τα
επιθυμητά εφόδια χωρίς τις ως άνω επιβαρύνσεις”.
Υπάρχουν τρία “αγκάθια” που εμποδίζουν την προώθηση των πωλήσεων προς
τα διερχόμενα πλοία και αυτά είναι αναλυτικά τα εξής:
Πρώτο: Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή απο ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων
που παραδίδονται σε ξένα πολεμικά πλοία εκτός χωρών ΝΑΤο: Όσον αφορά
την ΕΦΚ, η απαγόρευση οφείλεται στο ότι δεν προβλέπεται ρητά η
απαλλαγή στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 όπως έχει αντικατασταθεί με το
άρθρο 42 του Ν. 3182/03 (ΦΕΚ 220/Α) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 2
παρ. 12 του Ν. 3583/07 (ΦΕΚ 142/Α) που ρυθμίζει την απαλλαγή από
εισαγωγικό δασμό και λοιπούς φόρους των εμπορευμάτων που παραδίδονται
σε πλοία.
Όσον αφορά τον ΦΠΑ η απαγόρευση οφείλεται στο ότι δεν προβλέπεται ρητά
η απαλλαγή στο άρθρο 27 του Ν. 2859/00 Κώδικας ΦΠΑ. Πρέπει να
σημειωθεί ότι η απαλλαγή προβλέπεται ρητά από το άρθρο 148 της οδηγίας
2006/112/ΕΚ για τον ΦΠΑ και έχει εκδοθεί θετική γνωμάτευση της
αρμόδιας επιτροπής ΦΠΑ. Παρά τις επανειλημμένες γραπτές και προφορικές
οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του Υπουργείου
Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη δυνατό
μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία ούτε για το άρθρο 10 του Ν.
438/76 ούτε για το άρθρο 27 του Ν. 2859/00.
Δεύτερο: Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ
τροφοεφοδίων που παραδίδονται σε επαγγελματικά τουριστικά πλοία
γραμμών εξωτερικού: Η απαλλαγή από δασμό και ΕΦΚ για τα τροφοεφόδια
που προβλέπονταν στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 καταργήθηκε με το Ν.
2386/96 άρθρο 14 παρ. 4 (ΦΕΚ 43/Α) και διατηρήθηκε με το Ν. 3182/03.
Παρά τις επανειλημμένες γραπτές και προφορικές οχλήσεις προς την
πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για
νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη δυνατό μέχρι σήμερα να
γίνει σχετική τροπολογία στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 για επαναφορά της
απαλλαγής
Για τον ΦΠΑ, παρόλο που το άρθρο 27 του Ν. 2859/00 καλύπτει την
απαλλαγή για όλα τα εφόδια χωρίς να εξαιρεί τα επαγγελματικά
τουριστικά πλοία, δεν εφαρμόζεται από τα τελωνεία. Ζητήσαμε να δοθούν
οδηγίες στα τελωνεία για εφαρμογή της προβλεπόμενης απαλλαγής, αλλά
δεν εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος.
Προφορικά μας δόθηκε μία εξήγηση ότι για το πρόβλημα δεν μπορεί να
εκδοθεί σχετική εγκύκλιος για τον ΦΠΑ επειδή τα επαγγελματικά
τουριστικά πλοία προσεγγίζουν πριν την έξοδό τους για το εξωτερικό
(Τουρκία) και ελληνικά λιμάνια διαφόρων ελληνικών νησιών.
Τρίτο: Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων
που παραδίδονται σε αλιευτικά πλοία που αλιεύουν σε διεθνή ύδατα: Η
απαλλαγή από δασμό και ΕΦΚ για τα τροφοεφόδια που προβλέπονταν στο
άρθρο 10 του Ν. 438/76 καταργήθηκε με το Ν. 2386/96 άρθρο 14 παρ. 4
(ΦΕΚ 43/Α) και διατηρήθηκε με το Ν. 3182/03. Παρά τις επανειλημμένες
γραπτές και προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή
ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος,
δεν κατέστη δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία στο άρθρο
10 του Ν. 438/76 για επαναφορά της απαλλαγής.
Για τον ΦΠΑ παρόλο που το άρθρο 27 του Ν. 2859/00 καλύπτει την
απαλλαγή για όλα τα εφόδια, δεν εφαρμόζεται από τα τελωνεία. Ζητήσαμε
να δοθούν οδηγίες στα τελωνεία για εφαρμογή της προβλεπόμενης
απαλλαγής, αλλά δεν εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος. Προφορικά μας δόθηκε
η εξήγηση ότι το θέμα εκκρεμεί λόγω της εμπλοκής που παρουσιάζεται στα
επαγγελματικά τουριστικά πλοία.

Top