Είστε εδώ:
Αρχική > ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ > Σε 12 χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας άλλαξε 8 ονόματα, δομή και αρμοδιότητες

Σε 12 χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας άλλαξε 8 ονόματα, δομή και αρμοδιότητες

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Σε 12 χρόνια το υπουργείο ναυτιλίας άλλαξε 8 ονόματα, δομή και αρμοδιότητες

Απαιτείται σταθερότητα νομοθετικού πλαισίου

Απο το 1936 που ιδρύθηκε το υφυπουργείο Ναυτιλίας, λειτούργησε, σε δύο φάσεις, επί 65 έτη με ένα επιτυχημένο μοντέλο διοίκησης, όπου το Λιμενικό Σώμα ήταν ενσωματωμένο στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας. Όσες φορές επιχειρήθηκε αλλαγή, η πρώτη έγινε στη Χούντα το 1971, όπου το ΥΕΝ εντάχθηκε στο Μεταφορών, διαπιστώθηκε ότι προκαλούνταν δυσλειτουργίες. Από το 1936 έως και το 1971 και από το 1973 έως το 2007, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας με τη δοκιμασμένη διάρθρωση των υπηρεσιών πρωταγωνίστησαν και ενίσχυσαν τις προσπάθειες της ναυτιλιακής κοινότητας προκειμένου να αυξήσει τον αριθμό των στόλου της, την εισροή ξένου συναλλάγματος, τις επενδύσεις στη στεριά.
Όμως, από το 2007, άρχισε ο μετασχηματισμός και οι πειραματισμοί. Ορθώς, το 2007, ο Κώστας Καραμανλής, αφομοίωσε το υπουργείο Αιγαίου στο ΥΕΝ, αλλά το ονόμασε “Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής”. Η ενίσχυση του ΥΕΝ και με άλλες αρμοδιότητες, ήταν πράξη που έδινε μια μεγαλύτερη ώθηση στη ναυτιλία και κυρίως στην ελληνική ακτοπλοία.
Η εκλογή του Γιώργου Παπανδρέου έφερε τις μεγάλες αλλαγές, που σχεδόν αποσυντόνισε και αποπροσανατόλισε το ΥΕΝ για μεγάλο χρονικό διάστημα από τον βασικό του στόχο. Ενσωμάτωσε αρκετές διοικητικές υπηρεσίες στο “Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας”, ενώ το Λιμενικό Σώμα, στο οποίο προστέθηκε και ο τίτλος “Ελληνική Ακτοφυλακή” πήγε στο “Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη” με εμφανή την πρόθεση να περιοριστεί στα καθήκοντα φύλαξης των θαλάσσιων συνόρων κυρίως από την εισβολή των μεταναστών. Στη συνέχεια και ενώ τα προβλήματα της δυσλειτουργίας μεγάλωναν, ο Γ. Παπανδρέου, το μετονόμασε σε “Υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας”, ενώ μετά από λίγο τις υπηρεσίες του πρώην ΥΕΝ τις μετέφερε και πάλι στο “Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας”.
Το 2012, με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά, μετονομάσθηκε σε “Υπουργείο Ναυτιλίας” και αργότερα σε “Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου”. Ο ερχομός του Αλέξη Τσίπρα, επιφύλασσε και άλλη έκπληξη. Οι υπηρεσίες του ΥΕΝ ενσωματώθηκαν στο νέο “Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού” και σύντομα ονομάσθηκε “Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής”.
Μέσα στα τελευταία 12 χρόνια, συνολικά 8 φορές άλλαξε το όνομα του υπουργείου Ναυτιλίας, οι αρμοδιότητες του, η δομή και ο προσανατολισμός του. Σίγουρα, όλη αυτή η διοικητική ρευστότητα, επέφερε, για μεγάλα χρονικά διαστήματα, σύγχυση και δυσλειτουργία. Το ζητούμενο πλέον είναι να υπάρξει σταθερότητα του θεσμικού πλαισίου, όσον αφορά στη διάρθρωση του διοικητικού φορέα και να προσληφθούν νέοι επιστήμονες που να εμπλουτίσουν τον προβληματισμό και την ικανότητα της υπηρεσίας. Δυστυχώς, όλα αυτά τα χρόνια, ικανότατα στελέχη παραιτήθηκαν ή αποστρατεύθηκαν εξαιτίας ατυχών και αποτυχημένων επιλογών.

Top