Είστε εδώ:
Αρχική > ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ > Πλοία και αεροπλάνα … απογειώνουν 8 νησιά!

Πλοία και αεροπλάνα … απογειώνουν 8 νησιά!

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Τα επιβατηγά πλοία συνεισφέρουν στο ΑΕΠ 12 δις ευρω το χρόνο

Οι επενδύσεις στην ακτοπλοία
φέρνουν νέα πλοία στο Αιγαίο

Τα ακτοπλοϊκά πλοία αποδεικνύεται ότι αντέχουν στον ανταγωνισμό των
αεροπλάνων και αυτό ωθεί τους εφοπλιστές της ακτοπλοίας να επενδύσουν
σε αγορές νέων πλοίων, αλλά και οικονομικά σχήματα του εξωτερικού να
ενισχύσουν τις επιχειρηματικές κινήσεις που γίνονται στις εσωτερικές
συγκοινωνίες του Αιγαίου. Η εξασφάλιση του 98,2% του μετοχικού
κεφαλαίου της εταιρίας Hellenic Seaways από την Attica Group,
αλλάζει πλήρως το τοπίο στην ελληνική ακτοπλοία. Παράλληλα, όμως,
σηματοδοτεί και την επέκταση των Μινωϊκών Γραμμών που ελέγχεται από
τον ιταλικό όμιλο του Εμμανουέλε Γκριμάλντι και σε άλλες γραμμές. Το
παζλ της ελληνικής ακτοπλοίας συμπληρώνεται από τις αγορές νέων πλοίων
από τον Μάριο Ηλιόπουλο της Seajets και την Golden Star Ferries των
αδελφών Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου που προκαλούν αναταράξεις κυρίως
στις γραμμές που έχουν αφετήριο λιμάνι την Ραφήνα. Ανάλογες κινήσεις
αναμένονται και από τις εταιρίες ΑΝΕΚ, η οποία συνεκμεταλλεύται τις
γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής με την Attica Group και από την
Fast Ferries του Γιάννη Παναγιωτάκη.
Οι Μινωικές Γραμμές, έβαλαν στα ταμεία τους 74,5 εκατ. ευρω, αλλά πήραν και το
ταχύπλοο πλοίο Highspeed 7 της HSW έναντι 25 εκατ. ευρώ.
Επισημαίνεται ότι το πλοίο αυτό είναι το ταχύτερο επιβατηγό
οχηματαγωγό στην Ευρώπη, αφού αναπτύσσει ταχύτητα 42 κόμβων και είναι
δρομολογημένο στη γραμμή Ηράκλειο – Σαντορίνη – Ίος –Πάρος – Μύκονος.
Η θυγατρική του ομίλου Γκριμάλντι πλέον θα αυξήσει τα μερίδια της στις
γραμμές της Κρήτης σε μια γραμμή που είναι ιδιαίτερα αποδοτική τους
καλοκαιρινούς μήνες.
Με το έτερο πλοίο Superfast XII που εξασφάλισε με 74 εκατ. ευρώ ο
όμιλος Γκριμάλντι θα εδραιώσει ακόμα περισσότερο τη θέση του στις
γραμμές της Αδριατικής. Το πλοίο έχει δυνατότητα μεταφοράς 1550
επιβατών και 130 φορτηγών μαζί με 100 Ι.Χ. αυτοκίνητα, ή 750 Ι.Χ.
αυτοκίνητα, στα 4 επίπεδα των γκαράζ!
Ταυτόγχρονα οι αδελφοί Γ. και Δ. Στεφάνου αγόρασαν το τριμαράν «Super Speed».
Πρόκειται για το ταχύπλοο «KriloEclipse», το οποίο ταξίδευε με τη
σημαία της Κροατίας. Με το πλοίο αυτό, η εταιρία Golden Star Ferries
αυξάνει τα ταχύπλοα της σε τρία τα οποία όλα θα δρομολογηθούν στις
Κυκλάδες. To “Super Speed” είναι trimaran, κατασκευασμένο το 2002 στο
ναυπηγείο North West Bay Ships, με μήκος 54,5 μέτρα και πλάτος 15,08
μέτρα, με ταχύτητα 40 κόμβων και χωρητικότητα 473 επιβάτες.
Εξάλλου, η Sea Jets του Μάριου Ηλιόπουλου φαίνεται αποφασισμένη να
δρομολογήσει ταχύπλοα και το χειμώνα εκτοξεύοντας τον ανταγωνισμό στο
λιμάνι της Ραφήνας στα ύψη, δεδομένου ότι ο πλοιοκτήτης της δήλωσε
πρόσφατα στο υπουργείο Ναυτιλίας να δρομολογήσει από εφέτος το χειμώνα
το ταχύπλοο Champion τα Σαββατοκύριακα και το μικρό Sea Jet τις
καθημερινές. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορα πρακτικά προβλήματα που πρέπει
να λυθούν στο λιμάνι της Ραφήνας, όπως αυτό των αναχωρήσεων σχεδόν την
ίδια ώρα, αφού για 7 θέσεις ελλιμενισμού έχουν ζητηθεί 11 αναχωρήσεις
πλοίων για τους ίδιους προορισμούς.
Η έρευνα του ΙΟΒΕ

Όλες οι επενδυτικές κινήσεις των ακτοπλόων εφοπλιστών δεν γίνονται
τυχαία. Η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης επιβεβαιώνεται και απο την
πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, στην οποία επισημαίνεται ότι η συνολική
συμβολή των εσωτερικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών εκτιμάται σε 12,9
δισεκατομμύρια ευρώ στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν κατά το προηγούμενο
έτος που αντιστοιχεί σε ποσοστό στο 7,3%. Το πιο ενθαρρυντικό στοιχείο
από την έρευνα του ΙΟΒΕ είναι ότι τα πλοία αντέχουν στον ανταγωνισμό
των αεροπλάνων, δεδομένου ότι οκτώ νησιά: Σαντορίνη, Μύκονος,
Κεφαλονιά, Μήλος, Λήμνος, Λέρος, Κάλυμνος, Καστελόριζο εμφάνισαν το
2016 αυξήσεις στη μεταφορά επιβατών με πλοία, ανεξάρτητα αν είχαν
άνοδο και οι αεροπορικές μεταφορές. Βέβαια, παρατηρείται ότι σε
προορισμούς που είχαν μείωση μεταφορά επιβατών και στα αεροπλάνα. Οι
προορισμοί αυτοί είναι το Ηράκλειο, η Χίος, η Λέσβος, η Σάμος, η
Αστυπάλαια, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Σητεία. Ωστόσο, να αναφέρουμε ότι
το 2016 οι αεροπορικές αφίξεις ήταν αυξημένες κατά 42,7% σε σχέση με
το 2009, ενώ στους αποβιβασθέντες με ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στους
ίδιους προορισμύς καταγράφεται μείωση κατά 7,4%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ η ελληνική ακτοπλοΐα επιτελεί
σημαντικό έργο στη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τη νησιωτική
Ελλάδα. Αποτελεί δε το κύριο μέσο εγχώριας συγκοινωνίας με τα νησιά,
ακόμη και σε προορισμούς με αεροδρόμιο.Επίσης, στην μελέτη αναφέρεται
ότι η πλειονότητα των ελληνικών λιμανιών διαθέτει ανεπαρκείς
εξοπλισμούς υποδοχής, ενώ εννέα στα δέκα λιμάνια διαθέτουν
προβληματικές ράμπες. Σχεδόν τα μισά λιμάνια σήμερα αντιμετωπίζουν
προβλήματα βάθους, δυσχεραίνοντας την προσέγγιση από νέα σύγχρονα
ακτοπλοϊκά πλοία. Αξιοπρόσεκτη διαπίστωση είναι ότι μια πιθανή αύξηση
στις συνολικές αεροπορικές αφίξεις στα νησιά με αεροδρόμιο κατά 10%
οδηγεί σε αύξηση κατά 5,2% στα ΙΧ οχήματα που μεταφέρονται με
ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, σε αύξηση κατά 3,2% στα Φ/Γ αυτοκίνητα. Κατά
την τριετία 2014- 2016 η ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών στην Ελλάδα
διαμορφώθηκε περίπου στους 16 εκατ. επιβάτες. Η ακτοπλοϊκή κίνηση
ανέκαμψε το 2014 (+7,7% σε σχέση με το 2013) έπειτα από την πτωτική
πορεία την πενταετία 2008- 2012. To 2015 παρατηρείται μικρή μείωση,
παρά το γεγονός ότι σημαντικός αριθμός προσφύγων μετακινήθηκε
ακτοπλοϊκώς από τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου προς τον
Πειραιά. Tο 2016 καταγράφεται άνοδος κατά 1,6% (ή 255 χιλ. επιβάτες)
σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σημαντική πτώση σε σχέση με τα προ-
κρίσης επίπεδα.
Σε σχέση με το 2009 η επιβατική κίνηση υπολείπεται κατά 16,2% το 2016
Ως προς το 2007 η κάμψη ξεπερνά το 21%.

Top