Είστε εδώ:
Αρχική > ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ > Τα απόβλητα των λιμένων προκαλούν αναταράξεις και συγκρούσεις με την Cosco

Τα απόβλητα των λιμένων προκαλούν αναταράξεις και συγκρούσεις με την Cosco

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Τα απόβλητα των λιμένων

προκαλούν αναταράξεις και

συγκρούσεις με την Cosco

Στην τελική ευθεία το σχέδιο νόμου – σκούπα του υπουργείου Ναυτιλίας που αποτελείται από 134 άρθρα

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο που εισηγείται το υπουργείο Ναυτιλίας σχετικά με την συλλογή αποβλήτων από τους Οργανισμούς Λιμένων φέρνει αναταράξεις στις σχέσεις της κυβέρνησης με την κινεζική εταιρία Cosco, η οποία επισημαίνει ότι η προτεινόμενη διάταξη αμφισβητεί τους όρους της σύμβασης παραχώρησης. Το υπουργείο Ναυτιλίας, με το άρθρο 106, του σχεδίου νόμου, τονίζει ότι «µπαίνει οριστικά τέλος στην αδιαφάνεια των διαδικασιών κατάρτισης συµβάσεων παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και καταλοίπων 22 φορτίου και διασφαλίζεται η υποχρεωτική εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων των παρόχων των ανωτέρω υπηρεσιών, σε λιµένες του διευρωπαϊκού δικτύου µεταφορών». Η προτεινόµενη διάταξη, επισημαίνει το υπουργείο Ναυτιλίας «εξασφαλίζει την αδιάκοπη παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών από περισσότερους του ενός διαπιστευµένους παρόχους, οι ο ποίοι εγγυώνται επαρκώς όχι µόνο την προσήκουσα εκ-πλήρωση των υποχρεώσεών τους αλλά και τη διασφάλιση τυχόν απαιτήσεων του φορέα διαχείρισης». Με την ρύθµιση αυτή, αναµένεται, όπως υποστηρίζει το υπουργείο, να οδηγήσει σε αύξηση του ανταγωνισµού, µείωση του κόστους και τελικά φθηνότε- ρη παροχή υπηρεσιών προς τον τελικό χρήστη του λιµένα.

Ωστόσο, η κινεζική εταιρία διαφωνεί με την προωθούμενη διάταξη και με δεκασέλιδο υπόμνημα της επιχειρεί να αποδομήσει τα επιχειρήματα του υπουργείου. Μάλιστα, η νομική σύμβουλος του ΟΛΠ κυρία Ι. Βουδούρη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής που συζητήθηκε το σχέδιο νόμου ισχυρίστηκε ότι «υπάρχει ουσιώδης παραβίαση των όρων της σύμβασης παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο» και τόνισε ότι «το θέμα της διαχείρισης των αποβλήτων και το δικαίωμα του ΟΛΠ να διαχειρίζεται είτε ο ίδιος είτε να τα υποπαραχωρεί περαιτέρω, έχει ρυθμιστεί με τη σύμβαση παραχώρησης», αξιώνοντας «αποζημιωτικό δικαίωμα».

Όμως, αντίθετη άποψη εξέφρασε ο κ. Δ. Μπακόπουλος της Δημόσιας Αρχής Λιμένων τόνισε ότι οι σχετικές διατάξεις του σχεδίου νόμου είναι συμβατές με τη σύμβαση παραχώρησης και η κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα της να νομοθετεί.

Ο εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Μιχάλης Σαρλής τόνισε ότι δεν μπορεί να ευνοούνται άκοπα κάποιοι ενδιάμεσοι όταν υπάρχουν μονοπώλια και τόνισε ότι «προέχει η εφαρμογή του κανονισμού του ελληνικού νόμου». Επίσης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κινήθηκε στην ίδια γραμμή τονίζοντας ότι «έχουμε καταντήσει σε όλα τα λιμάνια της Ελλάδας να έχουμε σχεδόν την ίδια εταιρία να συλλέγει τα απόβλητα και αυτό που απαιτείται είναι περισσότερη ελευθερία, κατοχύρωση και επιλογή παρόχων.

Το σχέδιο νόμου αποτελείται από 134 άρθρα και επιγράφεται «Δια βίου εκπαίδευση προσωπικού Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενδυνάµωση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας σε θέµατα αρµοδιότητας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ενίσχυση της κοινωνικής συµµετοχής στην ακτοπλοΐα, θέµατα πολιτικού προσωπικού, συµπλήρωση διατάξεων για τα λιµενικά έργα και άλλες διατάξεις» Με το Μέρος Πρώτο του σχεδίου νόµου, παρέχεται ένα πλήρες και σαφές θεσµικό πλαίσιο για τα προσόντα και την πιστοποίηση του προσωπικού του Υ πουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που διενεργεί επιθεωρήσεις – ελέγχους σε εταιρείες, λιµενικές εγκαταστάσεις και λιµένες, Αναγνωρισµένους Οργανι- σµούς (Α.Ο.) και Αναγνωρισµένους Οργανισµούς Ασφα- λείας (Α.Ο.Α.), µέσω αφενός του καθορισµού των ελάχι στων απαιτούµενων προσόντων των επιµέρους κατηγο- ριών επιθεωρητών – ελεγκτών και των εκπαιδευτών αυ-τών αφετέρου του προσδιορισµού του γενικού περι- γράµµατος εκπαίδευσης και διατήρησης της επάρκειάς τους. Σκοπός των προτεινόµενων ρυθµίσεων του εν λόγω Μέρους του σχεδίου νόµου είναι η κατοχύρωση της α σφάλειας της ναυσιπλοΐας, η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και ο περιορισµός του φαινοµένου παρο- χής υπηρεσιών ναυτιλίας υποβαθµισµένου επιπέδου από πλοία που βρίσκονται σε ελληνικούς λιµένες και αγκυρο- βόλια, µέσω της δηµιουργίας ενός επαρκούς, σε αριθµό και προσόντα, δικτύου επιθεωρητών – ελεγκτών, εξειδι- κευµένων ανά τοµέα επιθεώρησης – ελέγχου. Η θεµελιώδης αυτή υποχρέωση πηγάζει, κατά κύριο λόγο, από τις Διεθνείς Συµβάσεις του Διεθνούς Ναυτι- λιακού Οργανισµού (I.M.O.) και το συναφές νοµοθετικό πλαίσιο του ενωσιακού κεκτηµένου, αποτελεί δε ακρο- γωνιαίο λίθο της πολιτικής που ασκεί αλλά και της στρα- τηγικής δράσης που αναπτύσσει το Υπουργείο Ναυτι- λίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε όλο το φάσµα των ναυ- τιλιακών του αρµοδιοτήτων, µε θετικά αναπτυξιακά οφέ- λη για την Ελλάδα. Υπογραµµίζεται δε ότι, µε το εν λόγω σχέδιο νόµου, θεσπίζεται, για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωµένο πλαίσιο προσδιορισµού των προσόντων ορισµένων κατηγοριών επιθεωρητών, ενώ επαναπροσδιορίζονται και τα προσό- ντα των επιθεωρητών Κράτους Λιµένα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζεται, πέραν των προαναφερθέντων, η ανταπόκριση της Χώρας µας σε σχετικές διεθνείς και ε- νωσιακές υποχρεώσεις, οι οποίες, µε το υφιστάµενο α- νεπαρκές σύστηµα επιθεωρήσεων και λόγω του µεγάλου αριθµού υπόχρεων προς επιθεώρηση – έλεγχο πλοίων, δηµιουργούν δυσλειτουργικές συνθήκες πραγµατικής εκπλήρωσης των υποχρεώσεων αυτών. Επιπρόσθετα, στο σχέδιο νόµου επιχειρείται η δηµι- ουργία, κατ’ αντίστοιχο τρόπο, ενός διευρυµένου δικτύ- ου επιθεωρητών – ελεγκτών λιµένων και λιµενικών εγκα- ταστάσεων, το οποίο αποσκοπεί στην περιφρούρηση της ασφάλειας στους συγκεκριµένους, ζωτικής σηµασίας για την κοινωνία και την εθνική οικονοµία, χώρους. Το Μέρος Δεύτερο ρυθµίζει ζητήµατα ναυτιλίας, ασφάλειας, αστυνόµευσης και διαµορφώνει, για πρώτη φορά στη χώρα µας, ένα επαρκές θεσµικό πλαί- σιο για τη χρήση προσωπικών ραδιοφάρων ένδειξης θέ- σης κινδύνου. Το Μέρος Τρίτο (Μέρος Γ΄) του σχεδίου νόµου περι- λαµβάνει διατάξεις, µε τις οποίες µεταρρυθµίζεται, ε- µπλουτίζεται και εκδηµοκρατίζεται το ισχύον θεσµικό πλαίσιο για την υπηρεσιακή κατάσταση και τις υπηρεσια- κές µεταβολές των στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.. Στο Κεφάλαιο Β’ καθορίζονται σύγχρονα κριτήρια αξιολόγη- σης των στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.Το Μέρος Πέµπτο του προτεινόµενου σχε- δίου νόµου αφορά στη ρύθµιση επιµέρους λοιπών θεµά- των του προσωπικού του Λιµενικού Σώµατος-Ελληνικής Ακτοφυλακής που εκτείνονται τόσο σε επιχειρησιακά – αστυνοµικά, ναυτιλιακά όσο και σε οικονοµικής φύσεως ζητήµατα. Με τις εν λόγω διατάξεις, σκοπείται η κάλυψη των κενών της υφιστάµενης νοµοθεσίας και η τροποποί- ηση αυτής, όπου τούτο κρίνεται αναγκαίο, προκειµένου να εξοµαλυνθούν δυσλειτουργίες που έχουν διαπιστω- θεί, καθώς και η θεραπεία προβληµάτων που ανάγονται σε θεσµικές επιλογές του παρελθόντος. Το Μέρος Έκτο του σχεδίου νόµου ενι- σχύει την κοινωνική συµµετοχή στην ακτοπλοΐα και συµ- βάλλει στην αναβάθµιση του επιπέδου προστασίας των εργαζοµένων σε ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις. Το Μέρος Έβδοµο του σχεδίου νόµου µεταρρυθµίζει το σύστηµα εισαγωγής και εκπαίδευσης των στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., µε την εισαγωγή, για πρώ- τη φορά, του θεσµού των Πανελληνίων Εξετάσεων, πρωτοβουλία που αποβλέπει στην ενίσχυση της αξιο- κρατίας στο Λ.Σ.

Top