Είστε εδώ:
Αρχική > ΠΟΝΤΟΠΟΡΟΣ > Μειώθηκαν οι Έλληνες ναυτικοί

Μειώθηκαν οι Έλληνες ναυτικοί

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Μειώθηκαν οι Έλληνες ναυτικοί

Θετικά και ενθαρρυντικά είναι τα νεώτερα στοιχεία για την πορεία της
ελληνικής ναυτιλίας που επιβεβαιώνονται από την αύξηση του ναυτιλιακού
συναλλάγματος, αλλά και την αυξητική τάση εγκατάστασης νέων
ναυτιλιακών εταιριών στην Ελλάδα. Ωστόσο, ανησυχητικό είναι το
γεγονός ότι μειώθηκε ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών που εργάζονται στα
υπό ελληνική σημαία πλοία.
Το σημαντικότερο στοιχείο όμως είναι ότι σύμφωνα με τα επίσημα
στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, κατά το 10μηνο προηγούμενο έτους
2017, από τον Ιανουάριο μέχρι και τον μήνα Οκτώβριο, το ναυτιλιακό
συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα αυξήθηκε κατά 18,15%. Αναλυτικότερα
το εισρεύσαν συνάλλαγμα στην κατηγορία «Μεταφορές» του Ισοζυγίου
Υπηρεσιών ανήλθε σε 7.533,60 δις ευρώ, έναντι 6.376,5 εκατ. ευρώ, της
αντίστοιχης δεκάμηνης περιόδου του έτους 2016. Βέβαια, το ποσό αυτό
είναι αρκετά μικρότερο από τα 17 δις που ήρθαν το 2008, αλλά φαίνεται
ότι ξεπερνιούνται οι δυσκολίες που υπήρχαν τόσο από την κρίση στους
ναύλους, όσο και από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την επιβολή
των capital control.
Ένα δεύτερο στοιχείο που φέρνει αισιοδοξία στην Ακτή Μιαούλη είναι ότι
εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά δεκατέσσερις ναυτιλιακές εταιρίες μέσα σε
λίγες ημέρες, ενώ ο αριθμός των εταιριών που άνοιξε γραφεία στην
Ελλάδα, κατά την τελευταία τριετία ανέρχεται στις 290. Αυτό σημαίνει
ότι αυξήθηκε και η απασχόληση εξειδικευμένου προσωπικού στα γραφεία
των εταιριών αυτών για την υποστήριξη της εκμετάλλευσης των πλοίων.
Αρνητικό είναι όμως το στοιχείο, που προκύπτει από την απογραφή που διεξήγαγε η
Ελληνική Στατιστική Αρχή στις 20ης Σεπτεμβρίου 2016 για τους ναυτικούς
που ήταν ναυτολογημένοι σε πλοία με ελληνική σημαία. Συνολικά
απογράφηκαν στα 1.325 πλοία, άνω των 100 κόρων ολικής χωρητικότητα,
που περιλαμβάνονταν στο μητρώο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ),
από τα οποία τα 1.180 ήταν ελληνικά και 55 ελληνόκτητα υπό ξένη σημαία
συμβεβλημένα με το ΝΑΤ. Από τα 1.180 ελληνικά πλοία 1.041 ήταν εν
ενεργεία, 139 σε αργία ή παροπλισμό. Από τα 55 ελληνόκτητα πλοία,
συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, τα 45 ήταν εν ενεργεία και 10 σε αργία ή
παροπλισμό.
Οι Έλληνες ναυτικοί που ήταν ναυτολογημένοι ανέρχονται σε 12.663, ενώ
στην προηγούμενη απογραφή ήταν 12.163. Μείωση παρατηρείται και στους
αλλοδαπούς ναυτικούς που από 10.262 εργάζονταν 9.277. Οι Έλληνες
ναυτικοί εργάζονται 2.089 σε φορτηγά πλοία, 3.751 σε δεξαμενόπλοια, 5.
248 σε επιβατηγά πλοία και 561 σε διάφορες κατηγορίες πλοίων. Από την
ανάλυση των στοιχείων αυτών προκύπτει ότι οι μισοί ναυτικοί εργάζονται
στα επιβατηγά πλοία και αυτό είναι στοιχείο που πρέπει να αξιολοηθεί
από τους αμόδιους παράγοντες που διαμορφώνουν την ναυτιλιακή πολιτική.
Επίσης να επισημανθεί ότι στο σύνολο των 1.235 πλοίων που απογράφηκαν
την ημέρα της απογραφής απασχολούνταν 21.440 Έλληνες και ξένοι
ναυτικοί, ενώ κατά την προηγούμενη απογραφή της 20ης Σεπτεμβρίου 2014,
απασχολούνταν 22.925, δηλαδή ο αριθμός των απασχολούμενων ναυτικών
παρουσίασε μείωση κατά 6,5%. Αναλυτικότερα, στα ελληνικά πλοία που
απογράφηκαν απασχολούνταν 20.666 ναυτικοί, από τους οποίους το 56,4%
ήταν Έλληνες και το 43,6% ξένης εθνικότητας. Στα ελληνόκτητα πλοία με
ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ απασχολούνταν 774 ναυτικοί, εκ των
οποίων το 66,4% ήταν Έλληνες και το 33,6% ξένης εθνικότητας.
Από τη σύγκριση των στοιχείων της απογραφής του έτους 2016 με τα
αντίστοιχα στοιχεία της προηγούμενης απογραφής του έτους 2014,
παρατηρείται ότι το σύνολο των Ελλήνων και ξένων ναυτικών στα ελληνικά
πλοία που απογράφηκαν (1.180 πλοία) μειώθηκε κατά 3,0%, ενώ στα
ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία, συμβεβλημένα με το ΝΑΤ (55 πλοία) το
σύνολο των Ελλήνων και ξένων ναυτικών μειώθηκε κατά 51,9%.
Παρατηρείται μείωση, κατά 1,3% των Ελλήνων ναυτικών που υπηρετούσαν σε
ελληνικά πλοία και κατά 40,4%, αυτών που υπηρετούσαν σε ελληνόκτητα
πλοία. Αντίστοιχα, παρατηρείται μείωση, κατά 5,2%, των ξένων ναυτικών
που υπηρετούσαν σε ελληνικά πλοία και κατά 65,2%, αυτών που
υπηρετούσαν σε ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το
ΝΑΤ.
Η κατανομή του ναυτεργατικού δυναμικού μεταξύ των κατηγοριών των
πλοίων δείχνει ότι 5.166 ναυτικοί (24,1%) υπηρετούσαν σε φορτηγά
πλοία, 9.494 (44,3%) σε δεξαμενόπλοια, 6.144 (28,7%) σε επιβατηγά και
τουριστικά και 636 (2,9%) σε λοιπά πλοία.
Από τα στοιχεία της απογραφής έτους 2016, παρατηρείται ότι, από το
σύνολο των 20.666 Ελλήνων και ξένων ναυτικών που υπηρετούσαν σε
ελληνικά πλοία, το ανώτερο προσωπικό αποτελούσε το 32,7% (6.766
άτομα), το κατώτερο προσωπικό το 59,8% (12.366 άτομα), οι δόκιμοι και
το υγειονομικό προσωπικό το 7,3% (1.507 άτομα) και το 0,1% (27 άτομα)
δεν είχε ναυτική ειδικότητα. Αντίστοιχα, από το σύνολο των 774 Ελλήνων
και ξένων ναυτικών, στα συμβεβλημένα με το ΝΑΤ ελληνόκτητα πλοία, το
ανώτερο προσωπικό αποτελούσε το 28,6% (221 ναυτικοί), το κατώτερο
προσωπικό το 63,2% (489 ναυτικοί), οι δόκιμοι και το υγειονομικό
προσωπικό το 3,6% (28 ναυτικοί) και χωρίς ναυτική ειδικότητα ήταν το
4,7% (36 ναυτικοί).
Αξίζει επίσης να υπογραμμιστεί ότι τα ευρήματα από την επεξεργασία
των στοιχείων του υπουργείου Ναυτιλίας που αφορούν στους σπουδαστές
των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, είναι και αυτά ανησυχητικά.
Ειδικότερα: Ένας στους τρεις που εισάγονται στις ΑΕΝ εγκαταλείπει τις
σπουδές του και στη συνέχεια ένας στους δύο παίρνει δίπλωμα πρώτης
τάξης, είτε ως πλοίαρχος είτε ως μηχανικός.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου
από το τη σχολική περίοδο 2004 – 2005 μέχρι την περίοδο 2014 – 1015
εισήχθησαν στις ΑΕΝ Πλοιάρχων 8.129 και στις ΑΕΝ Μηχανικών άλλοι
4.839. Ο συνολικός αριθμός των εισαχθέντων σπουδαστών από το 2004
μέχρι το 2015 ήταν δηλαδή 12. 968, ενώ αποφοίτησαν 7.650! Με άλλα
λόγια, δεν αποφοίτησαν συνολικά 5.210 σπουδαστές. Από τους 8.129
εισαχθέντες στις σχολές Πλοιάρχων αποφοίτησαν 4.947 και από τις σχολές
Μηχανικών άλλοι 2.811.
Ωστόσο, οι αριθμοί είναι πιο αποκαρδιωτικοί όταν η επεξεργασία περνάει
στον αριθμό διπλωμάτων που χορηγήθηκαν απο το 2004 -2005 μέχρι και τη
χρονιά 2014 – 2015. Το δίπλωμα Γ’ τάξης το πήραν 5.160 ναυτικοί, το
δίπλωμα Β’ τάξης το πήραν 3.896 ναυτικοί και το δίπλωμα Α’ τάξης το
πήραν μόνο 2.738!
Αλλά το ίδιο αναλογικά είναι και η διαρροή και στους μηχανικούς, όπου
το δίπλωμα γ’ τάξης το πήραν 3.836 μηχανικοί, το δίπλωμα Β’ τάξης το
πήραν 2.354 ναυτικοί και το δίπλωμα Α΄τάξης το πήραν μόνο 1.722!

Top